کیا پیکانتو زیر ذره بین

کمتر از 2 سال است که خودروی کوچک کیا پیکانتو وارد بازار کشورمان شده و به دلیل چهره متفاوتش موردتوجه بسیاری هم واقع گشته است. این خودرو در بازار بریتانیا نیز وارد شده و مورد بررسی مجلات و سایت‌های این کشور قرار گرفته است. چندی پیش سایت «CARBUYER» این خودرو را مورد بررسی و داوری قرار داده است که چکیده‌ای از آن را در اینجا تقدیمتان می‌کنم.

 

قضاوت و داوری امتیازکلی سایت به این خودرو: 4.2 از 5
کیا پیکانتو خودروی شهری شیک، به‌خوبی تجهیز شده، با قیمت خوب و آسان برای راندن است که قابل اطمینان بوده و هزینه‌های جاری پایینی دارد.
کوچک و فشرده، جذاب و عاری از هر نوع جوش و خروش، کیا پیکانتو بهترین گزینه برای هر فردیست که در جستجوی یک خودروی غیر مهمل شهری می‌باشد. با این وجود، گزینه‌های جذاب زیادی هم وجود دارند که به آن‌ها فکر کنید، مثل فولکس‌واگن UP و مدل خواهرخوانده‌اش سئات MII و نیز اشکودا CITIGO. هیوندای i10 خودروی محبوب ماست، و نیز دیگر جنگجویان قوی که در این کلاس هستند، بنابراین مطمئن شوید که همه گزینه‌ها را قبل از خرید بررسی می‌کنید.

 

ازلحاظ ایمنی، به پیکانتو 4 ستاره از 5 ستاره ممکن توسط کارشناسان موسسه EURONCAP اعطاء شد، هرچند که پیکانتو رتبه خوبی را در زمینه محافظت سرنشینان به دست آورده است، اما برخی نگرانی‌ها در باب امتیازات کسب شده در زمینه ایمنی عابران وجود دارد. یک نشانه حزن‌آور دیگر هم در این خودرو این است که سیستم کنترل پایداری به‌عنوان یک گزینه اضافی تنها در برخی از کشورهای اروپایی در دسترس خواهد بود. کیا پیکانتو به‌صورت هاچ بک 3 درب و 5 درب عرضه می‌شود، که آشکارا ویژگی‌های کاربردی بیشتری را نسبت به رقبا داراست، اگر چنانچه به یک خودروی خانوادگی نیازمندید. از ویژگی‌های مدل پایه این است که به‌خوبی تجهیز نشده و با یک پیشرانه کم نفس (خس‌خسی) 1 لیتری عرضه می‌شود. اما اگر بودجه در اختیارتان امکان توسعه یافتن را دارد، ما به شما مدل خالص و ناب 1.25 لیتری را پیشنهاد می‌کنیم. (در ایران فقط موتور 1.25 لیتری عرضه می‌شود.) یک گیربکس اتوماتیک برای این خودرو وجود دارد، ولی موجب کاهش راندمان آن می‌گردد، بنابراین اگر می‌توانید به همان گیربکس دستی اکتفا کنید. پیکانتو برای شما ویژگی‌های خاصی را نیز ارائه می‌دهد که ازجمله آن‌ها آرایش شیک و آلومینیمی چرخ‌هاست، اما این موارد ارزش هزینه نمودن اضافی را ندارند و بهای خودرو را هم نمی‌توانند در بازار دست‌دوم حفظ نمایند.
اگر شما ازجمله کسانی هستید که فعالیت‌های زیادی با خودرویتان انجام می‌دهید و نیز یک پیشرانه دیزل را می‌پسندید، نیاز به این خواهید داشت که سوپر مینی بزرگ‌تر یعنی کیا ریو را انتخاب کنید، موتور دیزلی در پیکانتو در دسترس نیست.

 

مصرف سوخت، هزینه‌های جاری و آلایندگی امتیاز: 4.6 از 5
همان‌طور که انتظار دارید پیکانتو به لحاظ خرید و هزینه‌های جاری ارزان و مقرون‌به‌صرفه است. پیکانتو خودرویی بسیار ارزان ازلحاظ هزینه جاری خواهد بود. بنا بر ادعای کیا هر دو پیشرانه 1 و 1.25 لیتری، عملکرد تحسین‌برانگیزی را در زمینه مصرف سوخت از خود بروز می‌دهند که اعداد ثبت شده برای این دو به ترتیب 67.3 MPG یا 4.2 لیتر در صد کیلومتر و 62.8 MPG معادل 4.5 لیتر در صد کیلومتر با گیربکس دستی می‌باشد. با توجه به این ارقام باید این نکته را هم در نظر بگیرید که این اعداد ممکن است هر روز صبح دست یافتنی نباشند، به‌ویژه که اگر شما به مقدار زیادی در بزرگراه‌ها و یا جاده‌های ناهموار رانندگی کنید. گزینش گیربکس 4 سرعته اتوماتیک هم به مصرف سوختتان آسیب می‌رساند و آن را به رقم ادعایی 50.4 MPG یا 5.61 لیتر کاهش می‌دهد. این اعداد را باید با سایر رقبا ازجمله شورولت اسپارک 1 لیتری که با گیربکس دستی عدد 56.8 MPG یا 4.97 لیتر و نیز فولکس‌واگن UP و نیز هیوندای I10 مقایسه نمود که به ترتیب 60.1 یا 4.7 لیتر و 62.8 MPG یا 4.5 لیتر را نشان می‌دهند.
(توضیح: لغت MPG مخفف MILES PER GALLON بوده و به فارسی به معنی مسافت مایل قابل طی با هر گالن است. هر مایل هم معادل 1.609 کیلومتر می‌باشد. واحد گالن هم به دو صورت در دنیا محاسبه می‌شود، یکی از آن‌ها که در بریتانیا، کانادا و کشورهای حوزه دریای کارائیب کاربرد دارد و «گالن امپریال» نام دارد و معادل 4.546 لیتر است و دیگری که در آمریکا و برخی از کشورهای آمریکای لاتین کاربرد دارد و به آن «گالن آمریکایی» می‌گویند و معادل 3.785 لیتر برای مایعات است.) گارانتی عالی شرکت کیا به شما این اطمینان را می‌دهد که لازم نیست هزینه‌ای را به‌اشتباه (از جیبتان) در طول نخستین 7 سال و یا 100,000 مایل پرداخت نمایید. این گارانتی قابل انتقال به مالک دیگری نیز هست، اگر مصمم هستید که خودرویتان را پس از 3 یا 4 سال بفروشید این موضوع به بالا رفتن ارزش آن نیز کمک می‌کند.

 

پیشرانه یک لیتری پیکانتو تنها 99 g/km گاز CO2 از خود خارج می‌کند، درصورتی‌که خواهان پرداخت مالیات جاده‌ای نیستید، در وهله اول سعی کنید تا این‌یکی را به دست آورید. ارقام مربوط به موتور 1.25 لیتری چندان بد نیستند، بنابراین شما نباید نگران صورتحساب مالیات سالیانه باشید. بعلاوه، رقبای پیکانتو عملکرد بهتری از آن ندارند. چنانچه مسئله پخش گاز پیش می‌آید: شما نیاز به یک مدل ویژه جهت رانندگی پاک دارید، اگر خواهان این هستید که از مالیات جاده‌ای معاف شوید هیوندای i10 را انتخاب نمایید، مشابه این داستان برای فولکس‌واگن UP و اشکودا CITIGO و سئات MII هم صادق است. نسخه‌های تولیدی هر سه این خودروها مقدار گاز CO2 ای را که پخش می‌کنند بیش از 99 گرم در هر کیلومتر است و چنانچه شما بخواهید که از مالیات جاده معاف شوید مجبور هستید که هزینه‌ای اضافی را هم برای نسخه‌های دوستدار محیط‌زیست آن‌ها پرداخت کنید.

 

پیشرانه‌ها، رانندگی و عملکرد امتیاز: 2.9 از 5
این خودروی هیجان‌انگیزی نیست، اما هنگامی‌که پیشرانه 1.25 لیتری آن عملکرد مناسبی را از خود بروز می‌دهد، به نحو خارق‌العاده‌ای برای رانندگی رشد یافته و بالغ احساس می‌شود.

هزینه‌های پایین نگهداری و قیمت خرید مقرون‌به‌صرفه پرده‌هایی هستند از نمایشی که با پیکانتو همراه است. بنابراین این خودرویی خیلی جذاب و هیجان‌انگیزی برای راندن نیست. این خودرو موقعیت رانندگی استواری دارد، سبک و ساده رانده می‌شود و به‌وضوح کنترل می‌شود. با این وجود می‌توان گفت که پیکانتو خودرویی متناسب به نیت رانندگی در مرکز شهر یا حومه است.

 

این خودرویی برجسته و عالی برای مسافت‌های طولانی و یا بزرگراه‌ها نیست، اما به‌اندازه قابل قبولی خوشایند هست که هرچند وقت یک‌بار سفری با آن داشته باشید.
اگر استطاعتش را دارید حتماً سعی کنید تا نمونه 1.25 لیتری آن را خریداری نمایید. گرچه این موتور بر روی کاغذ همچون نمونه کوچک‌تر (1 لیتری) کم‌مصرف نیست، اما این تفاوت‌ها در دنیای واقعی چندان زیاد نبوده و این مدل در سرتاسر رانندگی لذت‌بخش‌تر و خوشایندتر خواهد بود. موتور بزرگ‌تر 1.25 لیتری شتابی معادل 11 ثانیه از صفر تا 62 مایل به خودرو می‌دهد (در مقابل 13.9 ثانیه برای پیشرانه 1 لیتری)، بعلاوه این مدل به شما رخصت می‌دهد که شکافی در ترافیک انداخته و به راحتی و اطمینان از وسایل نقلیه کند در حال حرکت سبقت بگیرید. در صورت نیاز یک گیربکس 4 سرعته موجود است اما ما آن را به شما توصیه نمی‌کنیم، اگر می‌توانید با گیربکس دستی رانندگی کنید. گیربکس 5 سرعته دستی به‌خوبی تعویض می‌شود. در جای دیگر، فنربندی نرم این خودرو به شما کمک می‌کند که از بدترین دست اندازه‌های شهری و چاله‌ها و سرعت‌گیرها به نرمی عبور کنید. اما این نرمی موجب می‌شود که در سر پیچ‌ها با کمی تکان و نوسانات بدنه مواجه شوید، با این وجود سخت نگیرید و آرام باشید. 

 

همچون بیشتر مدل‌های کیا، درون اتاق پیکانتو به‌صورت شیک و مدبرانه‌ای طراحی شده است. پیکانتو می‌تواند به متریال درجه بالای خود، پرداخت و نیز صورت‌بندی خوب تجهیزات استانداردش که انتظار دارید آن‌ها در مدل‌های بسیار گران‌تر ببینید مباهات کند. گرچه نمی‌توان داشبورد این خودرو را لوکس نامید، اما به‌صورت محکم و یکپارچه‌ای تکمیل شده است، پلاستیک‌های روی داشبورد به رنگ مشکی هستند و سیمای روشن و واضحی دارند و دکمه‌ها و کنترلرهای روی دستگاه استریو و تهویه مطبوع هم منطقی هستند. صندلی‌ها جلو تا حد زیادی از راننده و مسافران محافظت می‌کنند. فرمان می‌تواند به سمت پایین و بالا تنظیم شود، اما شما نمی‌توانید آن را از خودتان نزدیک‌تر یا دورتر قرار دهید.

 

شما ملزم به این هستید که خودرویتان را به دقت و بسته به تجهیزاتی که می‌خواهید انتخاب کنید. خودروهای شرکت‌کننده در سطح 1 (تیپ یک) فاقد دستگاه تهویه مطبوع هستند (گرچه رده‌های کمی گران‌تر سطح 1 دارای سیستم تهویه می‌باشند) و همچنین اگر خواهان اتصالات بلوتوث برای دستگاه موبایلتان هستید، شما به تیپ 2 این خودرو نیازمندید. تیپ 2 این خودرو می‌تواند به تجهیزاتی همچون شیشه‌های الکتریکی برای 5 درب خودرو، کنترل‌های سیستم صوتی جاسازی شده بر روی فرمان، چراغ‌های مه شکن جلو و نیز گرم‌کن آینه‌های بغلش مباهات کند. در بالاترین ردیف (تیپ 3) که کاملاً برای خرید گران است، می‌توانید اجزای مورد علاقه‌ای همچون چرخ‌های آلومینیمی، چراغ‌های LED و شش بلندگو (سیستم استریو) را داشته باشید. گرچه حضور این تجهیزات پیکانتو را برای مالکش شیک‌تر و خوشایندتر می‌سازند، ولی آن‌ها به‌راستی تفاوت زیادی را در قیمت باقی مانده (دست‌دوم) خودرو در درازمدت ایجاد نمی‌کنند، بنابراین تنها وقتی پولتان را صرف آن‌ها نمایید که اگر احساس می‌کنید که واقعاً به آن‌ها نیازمندید.

 

حقیقتاً سایز و اندازه از اهمیت بسیاری برای خودروهای کوچک برخوردار است- خریداران این قبیل خودروها، از سویی خواهان وسیله‌ای هستند که در ظاهر کوچک و فشرده بوده و راندنش هم در شهر آسان باشد، و در عین حال به‌اندازه کافی در داخل جادار باشد تا بتواند بزرگسالان، کودکان و نیز چمدان‌ها را به راحتی حمل کند. ابعاد کوچک پیکانتو به راحتی تمامی این نیازها را برطرف می‌کند. در داخل، هر دو صندلی عقب و جلو به آسانی و به طرز لذت‌بخشی اشغال می‌شوند و به علاوه فضای کافی هم برای سر و پاها وجود دارد. نیازی به این نیست که بگوییم که پیکانتو 5 درب می‌تواند یکی از انتخاب‌ها باشد، اگر شما به طور منظم مسافران را در صندلی پشتی آن حمل کنید- اعم از اینکه کودکان یا بزرگسالان باشند. درهای پشتی در امتداد محور عقب و جلو گسترش یافته‌اند. همچنین صندلی‌های عقب هم خوب هستند، و یک جفت از افراد کاملاً بزرگسال هم می‌توانند در آن جا نسبتاً راحت بنشینند. پیکانتو نقاط متعددی هم برای انبار و جاگذاری کالا دارد که شامل یک جا دستکشی بزرگ و در مدل‌های خاص بالاتر یک جفت نگه‌دارنده بزرگ فنجان‌هاست، که در بین صندلی‌های جلو قرار دارد.

 

اتاق جادار کیا پیکانتو از فضای صندوق آن هزینه نموده است. این‌یکی از عمده‌ترین عرصه‌هایی است، که در مقایسه با رقبا کمی موجب افت آن می‌شود. صندوق این خودرو 200 لیتر حجم جهت بارگذاری دارد و درصورت خواباندن صندلی‌های عقب این مقدار به 870 لیتر می‌رسد، درحالی‌که در هیوندای i10 این مقدار به ترتیب معادل 252 لیتر و 1064 لیتر و در فولکس‌واگن UP و اشکودا CITIGO و سئات MII این مقدار به ترتیب معادل 251 لیتر و 951 لیتر می‌باشد. کیا در چند سال اخیر با جهش‌های فراوانی آمده است و کمپانی عنوان برتر هفتم را هم در بررسی شاخص رضایت رانندگان کسب نموده است که این رتبه جلوتر از برندهای گران‌تری همچون بنز و ب ام و می‌باشد. از نظر مالکان جایگاه این برند در ردیف 10 خودرو برتر ازلحاظ قابلیت اطمینان است و همچنین کیا مقام دوازدهم را ازلحاظ کیفیت ساخت داراست. امتیاز کسب شده توسط کیا پیکانتو مشابه خودروهای بزرگ‌تری همچون کیا سید و یا ریو نمی‌باشد. این خودرو مکان پنجاه و چهارم را اشغال نموده است. این جایگاه هم به دلیل عملکرد و کارایی ضعیف آن می‌باشد. اگرچه این موضوع برای خودرویی بسیار کوچک و با پیشرانه‌ای کوچک، چندان شگفت‌آور و هراس‌انگیز نیست. علیرغم رتبه متوسط پیکانتو در بررسی ما، کیا یک گارانتی استاندارد 7 ساله را ارائه می‌دهد که از همه رقبا برتر است و بالقوه می‌تواند اطمینان خاطری دوباره به مشتریان بدهد.

 

در سال 2011 میلادی، به پیکانتو، 4 ستاره ایمنی توسط موسسه EURONCAP اعطا شد، این امر زمانی بود که خودروی فوق به طور استاندارد فاقد سیستم کنترل پایداری بود. علیرغم همه این‌ها ارزش دارد که این نکته در نظر گرفته شود که تمام نسخه‌های پیکانتو مجهز به 6 ایربگ، سیستم ISOFIX صندلی کودکان، و ترمزهای ضد قفل هستند. شما همچنین کلید قطع و وصل ایربگ سرنشین‌ها، چراغ‌های ترمز انطباقی که تحت ترمزگیری شدید فلاشرها را روشن می‌کنند و نیز سه عدد کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای را هم در صندلی عقب آن به دست آورید.

همچنین ببینید

مقایسه طراحی نسل جدید و قدیم کیا سول

کیا با معرفی سومین نسل از هاچبک جعبه‌ای شکل سول در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس 2018 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد کیا