به منظور تعیین بهترین شاسی بلندها و پیکاپ تراک های سال 2018، برندگان سال 2017 به همراه خودروهایی که کاملاً جدید بوده یا بهروزرسانی زیادی را تجربه کردهاند با یکدیگر مقایسه شده اند. خودروهای حاضر در این مسابقه باید قیمت پایه کمتر از 80 هزار دلار داشته و از 31 ژانویه سال 2018 برای فروش عرضه شده باشند. هر خودرو توسط تیم داوری کاملاً حرفهای بررسی مفصل شده و برندگان از طریق رأی داوران انتخاب شدهاند. هر خودرو باید در فاکتورهای کلیدیای چون ارزش، لذت رانندگی و انجام مناسب مأموریتهای خاص در کلاس خود سرآمد دیگران باشند.
اینکه بتوان خودرویی ارزانقیمت و در عین حال هیجان انگیز را ساخت کاری سخت است. بهای خودروهای جدید رو به افزایش بوده و البته سطح درآمدها نسبت به تورم افزایش پیدا نمیکند. با چنین افزایش قیمتی، یک فرد باید چندین بخش از بدن خود را بفروشد تا بتواند یک خودروی جدید ارزان و پایه را بخرد! برای خریدارانی که به دنبال مزیتهای گارانتی و خدمات هستند یک گزینه قابلاعتنا وجود دارد: کیا سول.
سول یک خودروی عجیبوغریب با صندلیهای عقب مفید و تجهیزات زیاد است که انتظارات از کلاس شاسی بلندهای ساب کامپکت را بازتعریف نموده است. ستونهای A مشکی، پانل شناور غیرعادی و ظاهر مکعبی مانند از شاخصههای طراحی این خودرو هستند؛ اما تجهیزات سول نیز خاص و منحصربهفرد میباشند. از جمله تجهیزات این خودرو میتوان به نورپردازی سفارشی کابین اشاره کرد.
خب همهچیز به طراحی ختم نمیشود. درحالیکه پیشرانه 130 اسب بخاری پایه چندان قوی نیست اما این خودرو با پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری توربوی 201 اسبی نیز عرضه میشود که به یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه متصل شده و در کل شتاب خوبی را به سول ارزانی میدارند. این خودرو در تستها شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 6.3 ثانیهای را ثبت کرده و هر رقیب دیگری را پشت سر میگذارد. حتی موضوع مهمتر اینکه پیشرانه یاد شده کممصرفتر از نسخه تنفس طبیعی 1.6 لیتری و مدل رده میانی 2 لیتری 161 اسب بخاری بوده و در تستهای واقعی ما مصرف سوخت 7.8 لیتری را ثبت کرده است. پیشرانه توربو در مدلهای فول Exclaim وجود داشته اما تمامی مدلهای سول دارای سواری و سیستم تعلیق پایداری هستند که میتواند با اعتمادبهنفس اکثر پیچها را پشت سر بگذارد.
نبود مدل مجهز به سیستم چهار چرخ محرک نقطهضعف اصلی سول بوده اما چیزی که این ضعف را پوشش میدهد کابین کاملاً راحت و مفید است. با فضای پای زیاد در عقب و سانروف پانورامیک متغیر که باعث میشود فضا بازتر شود، چهار بزرگسال به راحتی میتوانند ساعتهای زیادی را در کابین بگذرانند. موقعیت رانندگی بالاتر به این معنی است که رانندگان دید کاملی به جاده خواهند داشت.
در کلاسی که رقبای بسیار زیادی حضور دارند و البته دینامیک سواری را اولویت اصلی نمیدانند، سول یک خودروی کاملاً متفاوت و متمایز است. سواری هیجانانگیز و تکنولوژیهای بهروز که معمولاً در مدلهای گرانتر دیده میشود باعث شدهاند سول در کلاس کراس اوورهای ساب کامپکت واقعاً بدرخشد؛ و البته با وجود نسخه کاملاً فولی که بهای آن کمتر از 28 هزار دلار میباشد نیازی به فروش اعضای بدن خود برای خرید آن ندارید!
مشخصات کیا سول
نوع خودرو: پیشرانه در جلو، دیفرانسیل جلو، 5 نفره، 4 درب هاچبک
قیمت پایه: 23695-16995 دلار
پیشرانهها: 4 سیلندر 1.6 لیتری 130 اسب بخاری، 4 سیلندر 2 لیتری 161 اسب بخاری، 4 سیلندر 1.6 لیتری توربوی 201 اسب بخاری
گیربکسها: 6 سرعته دستی، 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک با حالت تعویض دستی، 6 سرعته اتوماتیک با حالت تعویض دستی
وزن خالص: 1315 تا 1474 کیلوگرم
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 6.4 تا 9.1 ثانیه
مسافت 400 متر: 15 تا 16.9 ثانیه
حداکثر سرعت: 185 تا 210 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 9.8/8.4/8.7 لیتر در هر صد کیلومتر