مدل کوپ، پس از «سدان» چهار در و «هاچبک» پنج در، سومین طراحی جدید سال ۲۰۱۴ در سری خودروهای فورته – سراتو کمپانی کیا به شمار میرود. با وجود طراحی بینقص، همزمانی با خودروهایی مانند سیویک کوپه، سایون TC، و همینطور النترای کوپه از کمپانی هیوندای، شرایط رقابت را برای این خودرو بسیار سخت کرده است.
کیا سراتو کوپ که در کره با نام K3 و در سایر بازارها فورته نامیده می شود، از عناصر طراحی دیگر سراتوها، فقط کاپوت و سپر جلو را استفاده کرده و دارای طول و عرض بزرگتر و ارتفاع بیشتری نسبت به مدل سراتو کوپ قبلی است. بر این اساس، فضای بیشتری در داخل کابین ایجاد شده است و میتوان گفت که حدود ۵ سانتیمتر به فضای پاها اضافه شده است. عنصر دیگری که میتواند در طراحی جدید، کاربرد زیادی داشته باشد، فضای بزرگتر برای حمل وسایل با ورودی عریضتر است. بدنهٔ بزرگتر معمولاً به معنی زیاد شدن وزن کلی است، ولی کیا، در خودروی کوپ جدید خود، از فولاد با مقاومت بالا استفاده کرده که میتواند باعث کاستن از وزن کلی خودرو شود.
طراحی دوباره، دو نوع موتور جدید انژکتور مستقیم برای این مدل به ارمغان آورده است. در مدل پایه کوپ EX، موتور ۲ لیتری چهار سیلندر، میتواند به اندازه موتور ۲/۴ لیتری مدل سال گذشته، یعنی ۱۷۳ اسب بخار، قدرت ایجاد کند. برای این بررسی، از مدل کوپ توربوشارژر SX استفاده شد که با شرایط اسپرت کامپکتی خود، از موتور ۱/۶ لیتری توربو چهار سیلندر، ۲۰۱ اسببخار قدرت تولید میکرد. البته، موتور مورد استفاده در این مدل، با ولو استر توربو و کیا سراتو SX هاچبک، مشترک است. مانند همهٔ موتورهای توربوی امروزی، کوپ SX، در بازهای طولانی از دور موتور میتواند گشتاور تولیدی خود را حفظ کند. ۲۶۴/۴ نیوتنمتر، گشتاوری است که موتور سراتو کوپ SX تولید میکند و در دور موتورهای ۱۷۵۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه در دسترس خواهد بود. همچنین، زمانبندی پیوسته سوپاپها، انعطافپذیری زیادی برای موتور ایجاد کرده است و نگرانی کمتری را در مورد دنده کنونی به همراه دارد. سراتو کوپ در حالت استاندارد، دارای سیستم گیربکس ۶ دنده دستی است و برای دریافت سیستم ۶ دنده اتوماتیک، باید چیزی حدود هزار دلار دیگر خرج کرد. در سیستم گیربکس دستی، کلاچ به سختی پایین رفته و تعویض دنده، واقعاً احساس میشود؛ در حالی که تغییر دندهها در سیستم اتوماتیک، راحت و با آرامش انجام میشود. البته در همین سیستم اتوماتیک، بر روی فرمان خودرو، پدال شیفتر برای تعویض دستی دندهها در نظر گرفته شده است.
طبق گفته کیا، SX توربو شارژر، نُت اگزوز مخصوص به خود را دارد. البته چیزی که مشاهده شد، صدای دو لوله خروجی اگزوز، تقریباً همان صدای استاندارد اسپورتهای کوپه است و برخلاف مدلهایی مانند فورد فوکوس ST و فولکس واگن GTI، سراتو نتوانسته صدایی منحصر به فرد داشته باشد.کیفیت کار کیا در داخل کابین به خوبی نمایان است. پوشش فوم بر روی سقف و سایر سطوح داخلی گسترده شده است. صندلیهای جلو، تکیهگاههای بسیار خوبی دارند و برای مسافتهای طولانی بسیار مناسب هستند. همانند تمام طراحیهای کیا، سراتو نیز میتواند، در داخل کابین، از طراحیهای سفارشی مانند گرمکننده چرخ فرمان، صندلی با جریان هوا برای راننده، و گرمکننده صندلیهای جلو و عقب استفاده کند. همچنین، یک دوربین نمای عقب که به صورت استاندارد برای خودرو ارائه میشود، میتواند شرایط سخت دید عقب راننده را آسان کند.
یکی از اصول طراحی هر خودرو، این است که هر چه خودرو سریعتر بتواند برود، باید از ترمزهای مطمئنتری برخوردار باشد. بنابراین، کیا نیز در مدل SX، از دیسک ترمزهای بزرگتری استفاده کرده است. عملکرد آنها چندان در اتوبان قابل دفاع نیست، ولی در عین حال، حسّ «عملکرد خطی در ترمز» را منتقل میکنند و وقتی شروع به پایین آوردن پدال ترمز میکنید، متوقف شدن خودرو نیز شروع میشود. همچنین سیستم تعلیق نیز بهبود یافته و سواری با آن حسّ آرامش و اطمینان بهتری نسبت به مدل قبلی SX ایجاد میکند.تمام مدلهای کوپ کیا با سیستم استاندارد فرمان فلکس (FlexSteer) عرضه میشوند که عنوانی برای سه حالت الکترونیکی کمک به هدایت فرمان خودرو است. این سیستم در سه حالت راحت، نرمال و اسپرت، با کمک دکمهای با تصویر یک فرمان بر روی فرمان سراتو کوپ، تنظیم میشود. حالت نرمال، وضعیتی مناسبتر نشان میدهد؛ زیرا هنگام انتخاب وضعیت راحت (Comfort)، شرایط شبیه رانندگی در وسط درّه است و همیشه باید نگران منحرف شدن خودرو و عبور از خطّ جاده باشیم. حالت اسپرتی نیز، وضعیتی آرام امّا عصبی در فرمانپذیری خودرو ایجاد میکند. این عصبی بودن فقط با کمی چرخاندن فرمان نیز مشخص میشود.
مدل ۲۰۱۴ از کیا سراتو کوپ SX توربو، با قدرت و ظاهر مناسب، به همراه بهبودهایی که در طراحی آن صورت گرفته، جذابیت زیادی برای رانندگان دارد و از مدلهای قبلی خود، کیفیت بسیار بهتری دارد. البته، برای جذب طرفداران مشتاق خودروهایی مانند هوندا سیویک و دیگر رقیبان، احتمالاً تا نسل بعدی خود، باید صبر کند. با این حال، این خودروی ۲ در، به حدّ کافی از ویژگیهای اسپورتی در کلاس خود برخوردار است و میتواند نظر خریداران را به خود جلب کند. به علاوه، با توجه قیمت تخمینی ۲۳ هزار دلاری خود، امکانات زیادی در آن ارائه شده است.
مشخصات:
نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۲ در کوپه.
قیمت تخمین زده شده: ۲۳۰۰۰ دلار
نوع موتور: DOHC 16-valve inline-4 ، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، سوخترسانی مستقیم انژکتوری.
گنجایش: ۱۵۹۱ سیسی.
قدرت: ۲۰۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
گشتاور: ۲۶۴/۴ نیوتن متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه.
گیربکس: ۶ دنده دستی، ۶ دنده اتوماتیک با پدلشیفتر.
ابعاد:
فاصله دو محور چرخها: ۲/۷ متر.
طول ماشین: ۴/۵۳ متر.
عرض: ۱/۷۸ متر.
ارتفاع: ۱/۴۱ متر.
وزن کلی: ۱۳۳۸ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۴ – ۷/۹ ثانیه.
عبور از یکچهارم مایل: ۱۵/۶ – ۱۶ ثانیه.
سرعت نهایی: ۲۱۷/۳ کیلومتر بر ساعت.
مصرف سوخت:
سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا : ۷/۲۲ لیتر در شهر و ۴/۹۵ لیتر در بزرگراه