کیا اسپورتیج همچنان یک کراس آور زیبا و با ارزش است که میتوانید با خیال راحت آن را به دیگران پیشنهاد دهید. با این وجود به نظر میرسد این رفت و آمدهای محصولات کیا و استفاده از تجربیات به دست آمده سبب میشود تا این کمپانی کرهای با لشکری از سربازان اسپورتیج قویتر از قبل وارد سال 2015 یا سالهای بعد از آن شود.
کیا برای سال 2014 یک اسپورتیج تازهنفس را وارد میدان کرده است و خیلیها نیز این فرصت را دارند که با این خودروی دوست داشتنی در ایران نیز رانندگی کنند. چراغهای LED و چراغهای عقب جدید به اضافه رینگ و لاستیکهای اصلاح شده و یک جلوپنجره جدید همه میتواند تغییرات جزئی باشد که شاید از نظر بعضیها حتی کمی هم توی ذوق بزند ولی در نهایت کیا اسپورتیچ نیمه فیس لیفت شده هنوز هم عالی به نظر میآید. با اینکه از نظر ظاهری گویی تغییراتی زیادی در اسپورتیج رخ نداده است ولی تغییرات داخل اسپورتیج CRDi کاملاً واضح است، تغییرات اعمال شده در داشبورد و صفحه نمایش رنگی 4.3 اینچی که بین دستگاه تماس تا نمایشگر مسافت نصب شده است و اطلاعات مربوط به میزان مصرف سوخت همگی از نکاتی است که همان لحظه اول دستگیرتان خواهد شد.
سیستم ناوبری یا مسیریابی اسپورتیج نیز همچنان از سیستم 3 ماهوارهای با صفحه نمایش 7 اینچ لمسی و رابط کاربرپسند و اطلاعات جامع کیا بهره میبرد. نمایشگر وضعیت آب و هوا که در زیر نور آفتاب خوانایی مناسبی نداشت اکنون وضعیت بهتری پیدا کرده است. در مجموع، کابین کیا اسپورتیج دچار بهبودهای ملموسی شده است و نشان میدهد کیا با تغییرات طراحی داخلی و زیبا و کاربردی کردن داخل اسپورتیج نگاه ویژهای به بازار دارد.
اسپورتیج جدید به یک شیشه ضد صدا مجهز شده است که ورود صداها را به داخل کابین تا حد زیادی کاهش میدهد. اگرچه کیا در این امر کاملاً موفق نبوده و همچنان صدای زوزه باد و برخی صداهای دیگر به گوش شما میرسد. صدای موتور این خودرو بیشتر از اشکودا Yeti یا نیسان قشقایی وارد کابین میشود. ظرفیت بار اسپورتیج بدون خواباندن صندلیها، 564 لیتر، نیسان قشقایی 439، هیوندای ix35 برابر 464 و اسکودا Yeti معادل 416 لیتر است.
هر گونه نقشه ای که کیا برای چابکی شاسی اسپورتیج 1.7 CDRi در نظر گرفته به خاطر سیستم فرمان پذیری و هدایت فوق العاده کند آن نقش بر آب میشود ولی چنین مشکلاتی را میتوان کنترل کرد. تنظیمات سیستم تعلیق خودرو خیلی راحت با جادههای عجیب و ترسناک کنار آمد. در مدل 2014 موتور تغییر چندانی نداشته و از یک پیشرانه 4 سیلندر بنزینی 1.6 لیتری تخت در کنار یک توربو دیزل 1.7 یا 2 استفاده شده است. بهترین فروش در اروپا مربوط به کیا اسپورتیج 1.7 بوده است که توان آن 114 اسب بخار است. اگر چه راضی کننده نیست ولی برای مصارف روزانه و داخل شهر خوب است. در ایران برخلاف اروپا از موتورهای حجیم تر، استقبال بیشتری میشود و اسپورتیج با موتورهای 2 و 2.4 لیتری عرضه میشود که نتیجه آن بهبود قابل توجه در شتاب، سرعت و دینامیک رانندگی است.
قیمت اسپورتیج 2014 از 20 هزار دلار آغاز میشود. سیستم تعویض دنده آن 6 سرعته دستی و این مدل یک خودروی دیفرانسیل جلو است.
از جمله آپشن های اضافه شده به خودرو نیز میتوان به حسگرها پارک، دوربین عقب با کیفیت crystal-clear، سیستم FlexSteer مخصوص کیا نام برد که به راننده اجازه میدهد تا بین سه مرحله از سیستم کمکی راننده یکی را انتخاب کند.
مشخصات فنی:
ابعاد(میلیمتر):
طول:4,440
عرض: 1,855
ارتفاع: 1,635
فاصله بین دو محور: 2,640
ظرفیت باک سوخت: 55 لیتر
پیشرانه:
موتور 2.4 لیتری D-CVVT
قدرت: 182 اسب بخار در دور 6000 در دقیقه
گشتاور: 240 نیوتن متر در 4000 دور بر دقیقه
موتور 2.0 لیتری D-CVVT
قدرت: 163 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه
گشتاور: 194 نیوتن متر در 4300 دور در دقیقه