تجربه ی رانندگی با سورنتوی 2016 شرکت کیا

اگر بگوییم که سورنتو سوگلی کیاست، گزافه‌گویی نکرده‌ایم. سورنتو اولین مدلی از محصولات کیا است که در آمریکا تولید می‌شود و هم‌چنین اولین عضو خانواده کیا که از مرز تولید 100,000 دستگاهی در سال گذشته است. به عقیده مسئولین کمپانی کیا، مدل سورنتو ستون اصلی این کمپانی حساب می‌شود، به همین دلیل کیا تمام سعی‌اش را کرده تا سورنتو مدل 2016 مدلی بسیار بهتر از مدل‌های گذشته باشد.

سورنتو مدل 2016 پیشرفت‌های زیادی نسبت به سلف خود داشته است که تشخیص آن‌ها بسیار راحت است. برای مثال می‌توان افزایش 7.6 سانتی‌متری طول کلی و فاصله بین دو محور را نام برد. افزایش ابعاد بدنه اغلب برای ما خوشایند نیست اما این افزایش سایز برای سورنتو لازم بود چرا که سورنتوی قبلی با ابعاد بدنه ای که داشت در میان کلاس‌های شاسی‌بلند جمع و جور و سایز متوسط قرار می‌گرفت و شخصیت مشخصی نداشت.

از طرفی افزایش سایز بدنه به سورنتو اجازه می‌دهد تا رقابت بهتری با رقبای خودش از جمله جیپ چروکی داشته باشد. هم‌چنین می‌توان سه ردیف صندلی را در این ماشین جا داد البته به طور استاندارد سورنتو دارای دو ردیف صندلی و 5 نفر ظرفیت است.

سورنتو مدل 2016 از یک پیشرانه 2 لیتری توربو استفاده می‌کند که در دیگر مدل‌های گروه هیوندای/کیا ، از جمله کیا اسپرتیج هم انجام وظیفه می‌کند. موتور فوق قادر به تولید 240 اسب بخار نیرو و 352.5 نیوتن متر گشتاور است و قدرت تولید شده توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها انتقال می‌یابد.

حق انتخاب موتور به همین‌جا خلاصه نمی‌شود و می‌توان موتورهای 4 سیلندر 2.4 لیتری 185 اسب بخاری و شش سیلندر 3.3 لیتری 290 اسب بخاری را هم سفارش داد. لازم به ذکر است که ظرفیت بکسل سورنتو با موتور 3.3 لیتری در این نسل به 2250 کیلوگرم رسیده که در مقایسه با 1575 کیلوگرم نسل قبل افزایش زیادی را نشان می‌دهد.

سورنتو نسل آخر را می‌توان در انواع دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل سفارش داد. نوع دو دیفرانسیل از حالت قفلی بهره می‌برد که می‌تواند گشتاور تولیدی توسط موتور را به طور مساوی میان محورهای عقب و جلو تقسیم بکند.

سورنتو جدید از نظر ظاهری تغییرات اساسی داشته است، به لطف این تغییرات، ظاهر سورنتو بسیار مجلل‌تر از مدل‌های گذشته شده است هم‌چنین ضریب درگ هم کمتر شده است. طرح باریک چراغ‌ها به نمای جلو حالتی تهاجمی می‌بخشند.

در داخل کابین هم این اتومبیل تغییرات قابل‌توجهی را تجربه کرده است. این تغییرات اساسی در داخل کابین باعث می‌شود تا سورنتو 2016 یک گزینه کاملاً ویژه به نظر برسد. سیستم سرگرمی و نمایشگر مرکزی 8 اینچی که مجهز به ناوبری می‌باشد هم در داخل کابین تعبیه شده است.

روکش صندلی‌های مدل سطح بالای سورنتو از چرم Nappa انتخاب شده که مشابه نمونه استفاده شده در بالاترین مدل کیا یعنی K900 می‌باشد. از امکانات داخل ماشین می‌توان به صندلی‌های جلو مجهز به گرم‌کن و تهویه، کروز کنترل هوشمند، سیستم هشدار نقاط کور، سنسورهای برخورد عقب، سیستم کنترل 360 درجه ای اطراف ماشین و سیستم هشدار برخورد اشاره کرد. تمام تریم های سورنتو 2016 از چندین حالت رانندگی سود می‌برند که روی عملکرد فرمان و جعبه‌دنده تأثیر می‌گذارد.

مدل‌های مورد تست ما نوع چهارچرخ متحرک، SX و SX Limited بودند. لازم به ذکر است که تریم SX از موتور V6 بهره می‌برد در حالی که انجین تریم SX Limited چهار سیلندر توربو است. کابین سورنتو با هر دو تریم فوق در اتوبان‌ها و در هر سرعتی بسیار بی‌صداست. این بی‌صدایی کابین حتی در شرایط طوفانی منطقه Lake Tahoe ایالت کالیفرنیا در موقع تست هم پایدار باقی ماند. سیستم تعلیق سورنتو 2016 بسیار انعطاف‌پذیر است و به لطف افزایش 14 درصدی سختی و مقاومت پیچشی شاسی این مدل رانندگی نرم و پایداری دارد.

شخصیت کلی مدل 2 لیتری توربو باعث می‌شود تا این تریم نسبت به مدل V6 از نظر ما ارجح باشد هرچند لگ یا تأخیر توربو باعث می‌شود تا در آغاز حرکت از نوع V6 عقب‌تر بیفتد اما در اتوبان رانندگی پایاپایی با مدل V6 دارد. هم‌چنین مدل مجهز به موتور 2 لیتری توربو عملکردی نرم‌تر و کم سروصداتر دارد.

مدل 2016 کیا سورنتو هم‌اکنون به بازار عرضه شده است و نوع مجهز به موتور 2.4 لیتری این اتومبیل در حالت پایه و به صورت تک دیفرانسیل 25,795 دلار قیمت دارد.

همچنین ببینید

مقایسه طراحی نسل جدید و قدیم کیا سول

کیا با معرفی سومین نسل از هاچبک جعبه‌ای شکل سول در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس 2018 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد کیا