در دهه آغازین قرن بیست و یکم، بازار سدان های سایز کوچک نظیر تویوتا کرولا و هوندا سیویک از رونق مناسبی برخوردار بود و کیا موتورز نیز قصد نداشت از این بازار بزرگ بی بهره بماند، به همین منظور در سال 2003 نسل اول کیا سراتو یا کیا فورته را به بازار عرضه کرد که بر مبنای مدل ارزان قیمت ریو توسعه یافته بود. تا کنون چهار نسل از کیا سراتو به بازار عرضه شده اند و نسل پنجم نیز به تازگی به بازار ایالات متحده عرضه شده است.
یکی از شناخته شده ترین نسل های کیا سراتو ، نسل دوم آن بود که به واسطه تغییرات زیادی که نسبت به نسل اول داشت و تبدیل به یک سدان اسپرت تهاجمی شده بود، توانست به خوبی توجه خریداران را در ایران و جهان نسبت به خودش جلب کند. پس از گذشت سالها از توقف تولید نسل دوم، در زمانی که نسل سوم کیا سراتو در بازارهای جهانی عرضه میشد، سایپا اقدام به مونتاژ نسل دوم این خودرو کرد که با حذف برخی از آپشن ها و امکانات ایمنی همراه بود، اما به دلیل دید مثبتی که از سمت مشتریان نسبت به این خودرو وجود داشت، کیا سراتو سایپا فروش فوق العاده ای را تجربه کرد و تبدیل به یکی از خودروهای پر طرفدار بازار شد.
با وجود آن که این خودرو در بازار از محبوبیت بالایی برخوردار است، عمده ترین نقطه ضعف آن، کهنگی و قدیمی بودن آن است. در مقابل رقبای چینی که طراحی بروز تری دارند، کیا سراتو سایپا با سبک طراحی قدیمی و حذف بسیاری از آپشن های کاربردی و ایمنی، حرفی برای گفتن نخواهد داشت. البته پس از مدتی سایپا متوجه این نقایص شد و نمونه آپشنال این خودرو را به بازار عرضه کرد که برخی نقایص در زمینه امکانات رفاهی در آن برطرف شده بود.
کیا سراتو سایپا در عین حالی که از کیفیت و امکانات آن کاسته شده، باز هم گزینه مناسبی برای خانوادههای کوچک و کمجمعیت ایرانی است که به دنبال فضای بار و پای مناسب، شتاب خوب و هندلینگ فوقالعاده هستند. به دلیل بازگشت تحریم های خودروسازی، تولید این خودروی محبوب در سایپا با مشکل مواجه شده و قیمت آن در بازار افزایش شدیدی را تجربه کرده و ارزش خریدش زیر سوال رفته است. بیشترین نمونه های موجود از کیا سراتو سایپا در بازار، از نوع آپشنال هستند.