کیا به تازگی با عرضهی اپتیما SW جدید به کلاس استیت ها پا گذاشته است. آیا این خودرو میتواند از پس اشکودا ساپرب استیت و فولکسواگن پاسات استیت برآید؟
وقتی بحث از حمل افراد و اشیا به میان میآید استیت های خانوادگی سنتی در برابر شاسی بلندها حرفهای زیادی برای گفتن دارند. کراس اوورها استایل شیکتر به همراه کاربرد مناسب را ارائه میکنند اما خیل زیادی از خودروسازها مدلهای شاسیبلند خود را با عرضهی استیشنهای زیبا تکمیلتر میکنند و جدیدترین این خودروها که وارد بازار شده کیا اپتیما اسپورت واگن است.
بخش خودروهای استیت بزرگ هنوز هم شلوغ است و اپتیما SW باید در برابر رقبای صاحب نامی چون فولکسواگن پاسات و اشکودا ساپرب قد علم کند. پاسات استیت در سال 2015 برندهی بهترین استیت سال شده اما امسال توسط ساپرب به عقب رانده شده بنابراین کیا در برابر دو برندهی قدرتمند کار سختی پیش رو دارد.
اما این خودرو نیز با دست پر وارد میدان شده و تریم فول GT-Line S این خودرو با پیشرانهی کممصرف 1.7 لیتری توربودیزل متصل به گیربکس دوکلاچه اتوماتیک و بسیاری از تجهیزات استاندارد عرضه میشود.
خریداران خودروهای استیت خواهان کاربرد بالا هستند بنابراین کیا باید به این سؤال پاسخ دهد که آیا میتواند ترکیب مناسبی از این موارد را ارائه دهد یا خیر؟
شاخبهشاخ
فضای پا
ازآنجاییکه اشکودا و فولکسواگن بر پایهی یک پلتفرم بنا شدهاند بنابراین انتظار دارید که فاصلهی یکسانی بین محورها داشته باشند. هرچند فاصلهی بین محورهای ساپرب 50 میلیمتر بیشتر است و این مورد احساس میشود زیرا فضای پای زیادی در عقب وجود دارد. فاصلهی محوری کیا تنها 36 میلیمتر کوتاهتر از اشکودا است بنابراین هنوز هم فضای برجستهای را شاهد هستیم.
حالتهای رانندگی
اشکودا و فولکسواگن حالتهای متفاوت رانندگی را پیشنهاد میکنند که دربردارندهی تنظیمات راحت تا اسپورت تر است که در حالت آخر شاهد تیزتر شدن پدال گاز، فرمان و تنظیمات سفتتر سیستم تعلیق (در صورت سفارش دامپرهای تطبیقی) هستیم. تفاوت بین حالت اکو و اسپورت کیا به اندازهی دو رقیب دیگر محسوس نیست.
طراحی
طراح ارشد کیا آقای پیتر شرایر کار فوقالعادهای را انجام داده اما رگههایی از طراحی آئودی A6 در نمای پشت اپتیما SW دیده میشود (شرایر برای آئودی نیز کار کرده است). این یک واگن شیک است که در برابر دو رقیب دیگر حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
قضاوت نهایی
رتبهی اول: اشکودا ساپرب استیت
ترکیب فوقالعادهی کیفیت این خودرو بار دیگر پیروزی را برای اشکودا به ارمغان آورده است. این خودرو قابلابتیاع، کممصرف، کاربردی و با هیجان رانندگی بالاست. این خودرو به آسانی کیا را شکست میدهد و درحالیکه کمی کندتر از پاسات است اما در جاده این موضوع چندان قابل توجه نیست. فضای صندوق زیاد و پیشرانهی فرز 2 لیتری TDI با گیربکس DSG هنوز هم تاج قهرمانی را بر سر ساپرب استیت مینهد.
رتبهی دوم: فولکسواگن پاسات استیت
پاسات هنوز هم به عنوان یک استیت خانوادگی فوقالعاده مطرح است اما گرانتر بوده و فضای بار و تجهیزات کمی دارد و تنها دلیل برای انتخاب این خودرو برند فولکسواگن است. اگرچه که فولکسواگن هنوز هم سواری خوبی داشته و کممصرف است اما با انتخاب ساپرب ارزش بیشتری در برابر پول پرداختی به دست میآورید. از نظر هزینه مالکیت نیز این خودرو بهتر از پاسات است.
رتبهی سوم: کیا اپتیما اسپورت واگن
استیت های خانوادگی بزرگ باید راحت، جادار و کممصرف باشند و درحالیکه کیا فضای کابین رقابتیای را عرضه میکند اما به اندازهی رقبا راندمان بالایی ندارد. بهای باقیماندهی کم و قیمت بالا اپتیما SW را به انتخابی گران برای مصرف کنندهها بدل میکند؛ بنابراین درحالیکه اپتیما SW ظاهری تیز و تجهیزاتی فراوان دارد اما کیفیت سواری و کارایی آن کیا را مستقیماً به رتبهی سوم هدایت میکند.
گزینهای دیگر…
مزدا 6 تورر 2.2D 175 Auto Sport Nav
قیمت: 27995 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2.2 لیتری 173 اسب بخاری
مزدا اخیراً 6 تورر را بازنگری کرده و سیستم توزیع گشتاور هوشمندی را برای هندلینگ چابکتر به خودرو اضافه کرده است. البته برای بهره بردن از جذابیتهای این خودرو باید کمی فضای کابین را قربانی کنید.