استینگر (Stinger)، سدان جدید دیفرانسیل عقب، چهار درب و اسپورت بَک کیا با حضور خود در نمایشگاه 2017 آمریکای شمالی (دیترویت) نظرهای بسیار زیادی را به خود جلب کرد. ما هم در این نوشتار به ذکر چند نکته مهم درباره آن می پردازیم.
هم گرن کوپه، هم اسپورت بَک!
کاپوت بلند، صندوق بار کوچک، دیفرانسیل تک (عقب) یا جفت، بدنه چهار درب و شیشه عقب شیب دار ویژگی های اصلی اِستینگر هستند و موجب شباهت آن به خودروهای اسپورت بَک و نیز انواع گرن کوپه شده اند! از طرفی با این که منابع رسمی به عنوان مثال بی ام و سری 4 گرن کوپه را یکی از اصلی ترین رقبای آن دانسته اند، ابعاد بزرگی داشته و همین مورد مقایسه با رقبا را کمی سخت می کند.
دو پیشرانه، سه توربو، هشت دنده
در بخش فنی دو گزینه وجود دارد: چهار سیلندر توربو تِتا (Theta) تزریق مستقیم با توان و گشتاور به ترتیب 255 اسب بخار و 352.5 نیوتون متر؛ شش سیلندر توربو دوقلوی لامبدا (Lambda) 365 اسب بخاری و 509.7 نیوتون متری. همچنین تمامی مدل ها از جعبه دنده هشت سرعته خودکار مجهز به پدال های تعویض پشت فرمان و پنج حالت رانندگی مختلف سود می برند.
LSD یا تحویل گشتاور
هردو مدل استینگر (چهار سیلندر) و استینگر GT (شش سیلندر) به صورت استاندارد دو چرخ محرک (عقب) بوده و از نوعی دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی موسوم به torque-tensing استفاده می کنند. سامانه چهار چرخ محرک نیز در کنار سامانه توزیع گشتاور (Torque Vectoring System) هوشمند برای هردو گونه قابل سفارش است.
انجام مراحل طراحی در اروپا با الهام از زغال سنگ!
استینگر در مرکز طراحی کیا واقع در شهر فرانکفورت آلمان، تحت رهبری گرِگوری گایلائوم (Gregory Guillaime) و پیتِر شرایِر (Peter Schreyer) متولد شده است. شاید برایتان جالب باشد که گایلائوم به مفهوم Coke bottle در ذات این خودرو علاقه زیادی دارد.
ارتقای عملکرد فنی توسط یک مهندس آلمانی
آلبرت بیِرمان (Albert Biermann) مدیر اسبق بخش M اسپورت بی ام و که آپریل 2015 به استخدام کیا درآمد، هدایت بخش توسعه فنی و هندلینگ خودروی جدید را بر عهده داشته و می توان گفت عملکرد استینگِر در این زمینه کاملاً نتیجه توانایی ها و دانش اوست. وی هم اکنون در تأسیسات 12 هزارنفری جدید “سواری و هندلینگ” کمپانی واقع در نامیانگ (Namyang) کره جنوبی مشغول به کار می باشد؛ جایی که یکی از بزرگ ترین تأسیسات R&D آسیا محسوب می گردد.
آزمایش های مختلف فرمول 1 و نوربرگ رینگ
مهندسان کیا چندین و چند آزمایش مختلف مربوط به پایداری را در نقاط مختلف دنیا شامل هزار کیلومتر در پیست فرمول 1 یِئونگام (Yeongam) کره جنوبی و ده هزار کیلومتر در نوربرگ رینگ نوردِشلایفه (Nurburgring Nordschleife) انجام داده اند تا نقاط ضعف و قوت آن با دقت هرچه بیشتر مشخص و ضعف ها تا حد ممکن برطرف شوند.
عملکرد قوی تر از بی ام و!
طبق ادعای خودِ کمپانی، اِستینگر در بحث توانایی و کارایی فنی هردو رقیب آلمانی خود را پشت سر خواهد گذاشت. آنان معتقدند شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت 6 و 5 ثانیه ای استینگر و استینگر GT در نوع خود مثال زدنی بوده و برای شکست دادن رقبا کفایت می کند. برای مقایسه بد نیست اشاره ای بکنم که مجله موتور ترند در آزمایش مدل های چهار و شش سیلندر بی ام و سری 4 به شتاب اولیه به ترتیب 5.9 و 4.9 ثانیه ای دست یافت.
سقف سرعت 268.7 کیلومتر بر ساعت
حداکثر سرعت اِستینگر GT در بزرگراه 268.7 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است، بااین حال خود شرایر توانسته مدل پیش تولید آن را به سرعتی بیشتر از این مقدار برساند.
می تواند دریفت کند!
با غیرفعال کردن سامانه های پایداری و کشش و فشار بیشتر روی پدال گاز و غربیلک فرمان به راحتی می توانید فرزند دیفرانسیل عقب کیا را به دریفت کشانده و لاستیک هایش را دود کنید. مهندسان کمپانی هم این موضوع را در برنامه ریزی های خود گنجانده و عملکرد قسمت های مختلف خودرو را برای آن آماده ساخته اند.