دست دوستی به سمت خودروسازان کره‌ای

صنعت خودروسازی کره جنوبی با وجود اینکه در ابتدای شکل‌گیری وضعیتی پایین‌تر از صنعت آن روزهای خودروی کشورمان داشت اما با پشتکار و مدیریتی مثال‌زدنی تبدیل به یکی از غول‌های بزرگ دنیای خودرو شد. مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران از خودروسازان کره‌ای درخواست کرد که در ایران سرمایه‌گذاری کنند. مسعود کمالی اردکانی در نشست «فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری خارجی و همکاری مشترک در بخش‌های مهم صنعتی ایران» گفت:

با توجه به موقعیت اقتصادی ایران، صنعت خودرو به‌عنوان سومین صنعت اشتغال‌زا و دومین صنعت شتاب‌دهنده رشد اقتصادی کشور پس از بخش نفت و پتروشیمی شناخته می‌شود.

وی با تبیین رشد صددرصدی تولید خودرو پس از رفع تحریم‌ها گفت:

طی سه سال گذشته تولید خودرو از حدود 737 هزار در سال 2014 به حدود 1350 هزار دستگاه در سال گذشته رسیده است که طی چند سال آینده ایران مجدداً جایگاه خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در منطقه خاورمیانه به دست خواهد آورد.

کمالی اردکانی با بیان اینکه حدود 90 درصد تولید خودروهای سواری تجاری در اختیار دو شرکت ایرانی و سهم خودروهای خارجی حدود 10 درصد است، گفت:

کره جنوبی بعد از چین به‌عنوان دومین خودروساز خارجی در بازار ایران است که طی چند سال گذشته شرکت‌های خودروساز بزرگ و صاحب برند خارجی ازجمله خودروسازهایی از فرانسه، آلمان و ایتالیا حضور خود را در بازار ایران از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با خودروسازان ایرانی تحکیم بخشیده‌اند.

مدیر‌کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی از شرکت‌های خودروساز کره‌ای که همکاری‌های کم‌رنگ‌تری در این زمینه در بازار ایران دارند خواست تا با توجه به پتانسیل رو به رشد این صنعت و جمعیت جوان کشور و اتصال ایران به بازار 400 میلیونی منطقه، حضور خود را از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بازار ایران توسعه دهند.
بر اساس شرایط جدید قراردادهای سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی موظف به صادرات 30 درصد از محصول خود هستند و حداقل 40 درصد نیازهای مواد اولیه تولید خود را از تولید‌کنندگان داخلی ایرانی تأمین کرده و اقدام به تأسیس مراکز تحقیق و توسعه با همکاری شرکت‌های ایرانی کند؛ همچنین طبق سند افق 1404 باید حدود 3 میلیون دستگاه خودرو در ایران تولید شود که یک میلیون دستگاه برای صادرات به بازارهای خارجی در نظر گرفته شده است. این همایش با همکاری مشترک موسسه سیاست‌های اقتصادی بین‌المللی کره جنوبی و موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی ایران و طی دو نشست تخصصی با عنوان «اقتصاد ایران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 1396» و «فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری خارجی و همکاری مشترک با بخش‌های صنعتی (پتروشیمی و خودرو) ایران» برگزار شد.

همچنین ببینید

مقایسه طراحی نسل جدید و قدیم کیا سول

کیا با معرفی سومین نسل از هاچبک جعبه‌ای شکل سول در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس 2018 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد کیا