سدان اسپرت استینگر جدیدترین محصول کیا است که بهتازگی در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد. پسرعموی این خودرو، جنسیس G70 است که البته هنوز رونمایی نشده است؛ اما حال پس از معرفی استینگر در دیترویت این سؤال مطرح میشود که چه تفاوتی میان این دو خودرو وجود دارد؟ پاسخ این سؤال برای کیا و جنسیس بسیار مهم خواهد بود چراکه هر دو قصد دارند با این دو خودرو سدانهای کامپکت اسپرت را به چالش بکشند. برای انجام این کار استینگر و G70 نیاز دارند با وجود اشتراکات فراوان سختافزاری، بهطور مؤثری هویت خود را از دیگری و همینطور از رقبا تفکیک نموده و متفاوت سازند.
مدیران اجرایی هر دو شرکت تمایلی به پاسخ دادن به این سؤال ندارند اما روشنترین پاسخ در این زمینه توسط رئیس بخش تست خودروهای کیا و هیوندای «Albert Biermann» بیان شده است. وی گفته است که بارزترین تفاوت میان استینگر و G70 طراحی ظاهری آنها است و کیا و جنسیس هرکدام مجموعهای از ویژگیهای طراحی مخصوص به خود را در فرزندان جدیدشان بکار گرفتهاند که منعکسکنندهٔ تصویری از برند آنها است.
یکی از برجستهترین ویژگیها و میراث کیا این است که بهعنوان سازندهٔ خودروهای ارزانقیمت شناخته میشود؛ اما استینگر یک گرند تورر زیبا، خوشصدا و جذاب است. شعار کیا در مورد استینگر عبارت است از «استینگر یک شگفتی بزرگ است» و این خودرو کاملاً با شعار مزبور تناسب دارد؛ اما از سوی دیگر جنسیس G70 راه مدلهای G80 و G90 را ادامه نخواهد داد. این خودرو که امسال معرفی خواهد شد، سدان رامتری نسبت به استینگر بوده و بیشتر به سدانهای اسپرت معمولی اروپایی یک دهه پیش نزدیک است.
Biermann گفته است که البته دینامیک رانندگی این دو سدان کاملاً متفاوت نخواهد بود. وی در ادامه اظهار داشته است:
«شما خواهید توانست تفاوتهایی را در تجربهٔ رانندگی استینگر و G70 تشخیص دهید که این کار حتی در حد تشخیص طراحی ظاهری آنها ساده است؛ بنابراین من فکر میکنم که ما میتوانیم این دو سدان را بهخوبی تنظیم نموده تا کمی از یکدیگر متمایز شوند».
جنسیس G70 بهعنوان سومین محصول برند لوکس و مستقل جنسیس بر روی پلتفرم کیا استینگر ساخته خواهد شد و بهاحتمالزیاد پیشرانههای استینگر برای آن ارائه خواهد شد که قویترین آنها یک واحد 3.3 لیتری V6 بایتوربو با 365 اسب بخار قدرت و 510 نیوتن متر گشتاور است. این سدان لوکس کرهای سال جاری معرفی خواهد شد و به رقابت با خودروهایی چون آئودی A4، بامو سری 3 و مرسدس بنز C کلاس خواهد پرداخت. همچنین پیشبینی میشود نسخۀ کوپۀ آن نیز جهت رقابت با آئودی A5، بامو سری 4 و مرسدس بنز C کلاس کوپه ساخته شود.